pijl
Je bent nu hier: Home / Voor Bedrijven / Coaching bedrijven

Begeleiding en training commercieel personeel

Het is een bekend fenomeen dat mensen ‘buiten’ een soms eenzaam leven leiden. Vele uren brengen ze door in de auto van en naar klanten. Als commercieel manager heb je niet altijd de tijd die je zou willen om de aandacht te geven. Dan is er weer de forecast die herzien moet worden, dan weer die half jaar rapportage of je mag invulling geven aan die grote tender.

Wat zou het dan prettig zijn als je tijdelijk een instrument had om toch de tijd te geven aan je mensen die je zou willen. In een van te voren besproken traject neem ik dan als verlengstuk van jou dit werk uit handen. Waarbij we samen bepalen hoe ik met dit traject mezelf weer overbodig maak, zodat jij het weer kan integreren in je drukke bestaan.

Het gaat in dit traject niet zozeer om de verkoopmethode en zéker niet over de inhoudelijke business, dat is een stuk waar ik weg van blijf. Het gaat om ‘begeleiding en training’ en ‘persoonlijke ontwikkeling’ van de buitendienst. Hiervoor zijn uiteraard verschillende middelen beschikbaar die ik in kan zetten, een belangrijk middel is fieldcoaching.

Wat is fieldcoaching

Fieldcoaching is een vorm van coaching waar iemand samen met een coach bij échte klanten (potentiele klanten) gesprekken voert. Vooraf wordt een intake gehouden met de coach waarbij aandachtspunten, te coachen competenties en doelstellingen bepaald worden. Aan het einde van de dag worden de gesprekken, aan de hand van de doelstellingen, geëvalueerd en wordt een actielijst op gesteld voor het vervolg.

Meereisdagen geven inzichten

Bij Field coachen reis ik een dag mee met de betreffende collega. Samen bezoeken we die dag diverse klanten. In het gesprek heb ik een neutrale rol, belangrijk is dus dat ik me inhoudelijk niet bemoei met het gesprek. Ook al wordt de order niet afgesloten, de waarde van het gesprek is groot want het geeft namelijk inzicht in het gedrag.

Voor buitendienst mensen is fieldcoaching vaak een gewaardeerde vorm van aandacht en erkenning. Ze krijgen een maatwerk oplossing aangeboden en voelen zich hiermee serieus genomen.

Veel bedrijven besteden veel  tijd en geld aan verkooptrainingen

Wat hier eigenlijk aan ontbreekt is de laatste stap van het proces, de werkvloer. Hier blijkt pas echt wat er gebeurt, onder  druk, in de praktijk. Zonder deze laatste stap is de kans groot dat het een theoretisch verhaal blijft wat met name op kantoor wordt gebruikt. Zonde van de investering uiteraard. Met fieldcoaching nemen we de theorie mee naar buiten en oefen we deze tot het succesvol is.

Veel bedrijven ontwikkelen zeer nauwkeurig de eigen merkwaarden

Op het vlak van strategie wordt het merk (merkwaarden) en de strategie zeer nauwkeurig neergezet. Onze buitendienst collega’s zijn dé ambassadeurs en communiceren de merkwaarden en bedrijfsstrategieën bij onze afnemers. Ook weer een belangrijke schakel in de communicatie ketting dus. Tijdens het fieldcoachen kan ik ook aandacht besteden aan het op een juiste wijze communiceren van bijvoorbeeld de merkwaarden.

Feedback uit het veld

Door met mensen mee te reizen komt er waardevolle feedback uit het veld welke ik kan uitvragen en kan bundelen tot intern presenteerbare feedback. 

Professionalisering naar klanten

Uiteindelijk is het grote voordeel ook  dat klanten merken dat hun contactpersonen steeds professioneler worden.

De voordelen op een rij

  • Persoonlijke aandacht en erkenning
  • Het traject van opleiden is completer
  • Doorleven van merkwaarden en strategie kan getoetst worden
  • Feedback vanuit het veld
  • Professionalisering van uw buitendienst
     

Hoe ziet het proces eruit?

Maak direct een afspraak

Direct een afspraak maken om eens een verkennend gesprek te houden?

Afspraak maken